Nu te zien

Ontdek de Oude Kerk

Ontdek het oudste gebouw van Amsterdam en meer dan 700 jaar geschiedenis.

Boek nu
2021 HF Oude Kerk Em Kal Eyongakpa Franz Mueller Schmidt JP Gs High Res 6 D8 A6325
050 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ
Oude Kerk 4
Heilig Graf03 LR
015 OUDE KERK INTERIEUR MEI 2018 PH GJ van ROOIJ
Oude Kerk Ibrahim Mahama preparation 21 high res photo Maarten Nauw

Met de gratis audiotour kom je meer te weten over de rijke geschiedenis van de Oude Kerk. We wensen je een inspirerend bezoek!

Bekijk ook

Bekijk hier tentoonstelling details

In de Oude Kerk vullen heden en verleden elkaar aan. Meer dan zeven eeuwen geschiedenis zijn samengebald in het sobere gebouw, de sfeervolle zijruimtes en kunstinstallaties van hedendaagse kunstenaars. Ga op onderzoek uit en ervaar het bijzondere samenspel tussen eeuwenoud erfgoed en hedendaagse kunst.

Nodig iemand uit om mee te gaan

Indrukwekkende leegte

De Reformatie, de grote Europese kerkhervorming, leidde in 1566 tot opstanden in de lage landen. Overal vielen kerkinterieurs ten prooi aan plundering en vernieling. Ook aan de Oude Kerk is de Beeldenstorm niet ongemerkt voorbijgegaan. De soberheid van de inrichting is in sterke mate bepalend voor de sfeer en de beleving. Toch zijn ook sporen van het katholieke verleden behouden gebleven. Ze duiken op in de schilderingen op de houten gewelven en in de kleurrijke glas-in-loodramen van de Mariakapel.

Oud en nieuw

In de Oude Kerk gaan heden en verleden hand in hand. Kijk omhoog, naar de middeleeuwse schilderingen op de houten gewelven van de kerk, en naar beneden: de vloer is bedekt met grafzerken. Het graf van Saskia van Uylenburgh, de vrouw van Rembrandt, vind je er onder het kleine koororgel aan de zijkant. Op verschillende plaatsen in de kerk zie je werk van hedendaagse kunstenaars, die een relatie aangaan met het gebouw en haar geschiedenis. Bezoek het Heilig Graf met het rode glasraam (2018) van Giorgio Andreotta Calò en bewonder het picturale licht op het fotowerk, #0095 [Inside] (2017), van Misha de Ridder.

Doorlopende restauraties

Ook dit voorjaar staat in teken van zorg voor het gebouw. Zo zie je als bezoeker hoe verschillende delen van de Oude Kerk worden gerestaureerd en geconserveerd. In de oostgevel van de Mariakapel is een steiger opgetrokken om schade aan de muren en glas-in-lood ramen te herstellen. Lees hier meer over de geschiedenis van de ramen en het restauratieproces. De afgelopen twee jaar is het historische, handbeschilderde behang in de spiegelkamer gerestaureerd. Lees hier meer over de restauratie. Sinds 14 februari 2023 is de spiegelkamer weer voor publiek geopend.